Keravan SINKKA-taidemuseon KUVAN KOSKETUS-näyttelyn avajaiset, Keravalla 12.1.2019
Arvoisa Rolando Pieraccini,
Keravan taidemuseo Sinkan edustajat ja
muut taiteen ystävät
Viime aikoina on puhuttu paljon suomalaisten innosta museoihin. Helsingissä uudistettuna avattu Amos Andersson museo eli AmosRex on ollut otsikoissa, kun sen vastikään esittelemä digitaalinen avausnäyttely veti viimeiseen päivään asti korttelin mittaiset jonot. Hienoa!
Onneksi se ei ole edes ainoa laatuaan oleva yleisömenestys. Ns. museokortti, joka sallii rajattoman määrän maksuttomia käyntejä kaikkiin museoihimme, on ylittänyt vuosi toisensa jälkeen kaikki ennakko-odotukset. Me metsäsuomalaiset olemme löytäneet myös museot! Taidemuseot ovat lisäksi suuria suosikkeja museoiden joukossa.
Sekään ei ole ollut suuri yllätys. Me suomalaisethan rakastamme taidetta. Suomalaiset taidemuseot ovat syntyneetkin yhteiskunnallisten päättäjien ja kansan aidon kiinnostuksen yhteistyönä.
Museokortti on onnistunut moderni innovaatio, joka on mahdollistanut yhä useammalle ihmiselle syventää ihastuksensa taiteeseen syvemmäksi rakkaudeksi – osaksi omaa elämää.
Taiteen arvostus ei ole onneksi kansainvälisesti mikään ainutlaatuisuus. Kulttuurikansaksi kasvaminen on useiden maiden haave. Silloin esikuvina ovat sellaiset vanhat kulttuurimaat kuten Italia. Meillä suomalaisilla on ollut ilo saada ystäväksemme Siv ja Rolando Pieraccini. Olen Kansallisgallerian hallituksen puheenjohtajana saanut kunnian tutustua Pieraccinin perheeseen. Heidän suuri rakkautensa taiteeseen ja ihailtava halunsa lahjoittaa omistamaansa taidetta yhteiseen käyttöön on meille suuri onni.
Ateneumin taidemuseon ja sittemmin nykyisen Kansallisgallerian yhteistyö Rolando Pieraccinin kanssa sai alkunsa jo 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Sen tuloksena oli Siv ja Rolando Pieraccinin taidekokoelman lahjoittaminen Ateneumin taidemuseon hallintaan. Tähän kokoelmaan kuuluu tällä hetkellä1078 teosta.
Ateneumin taidemuseo järjesti kokoelmasta Viiva Italia -näyttelyn vuosina 2010–2011 ja siinä yhteydessä julkaistiin myös kokoelmaluettelo. Menemättä kaikkiin sinänsä mielenkiintoisiin yksityiskohtiin, haluan kuitenkin mainita, että tämän arvokkaan lahjoituskokoelman ansiosta Kansallisgalleriamme on nyt tiettävästi suurimman italialaisen 1900-luvun modernin grafiikan omistaja Italian ulkopuolella.
Mutta Rolando Pieraccini ei ole vain suuri synnyinmaansa Italian taiteen ihailija ja keräilijä, vaan hänen rakkautensa kohde on myös suomalainen taide. Menemättä yksityiskohtaisemmin nyt avattavaan KUVAN KOSKETUS -näyttelyyn, jonka asiantuntijat esittelevät, haluan onnitella Keravan kaupunkia ja Keravan taidemuseo Sinkkaa upeasta lahjoituksesta ja varmasti myös hienosta näyttelystä.
Keravan kaupungin ja keravalaisten taiteenystävien ponnistukset luoda pääkaupungin ulkopuolelle huomionarvoinen taiteen kohtaamispaikka on astunut ison askeleen eteenpäin. Onnitteluni kohdistuvat myös Siv ja Rolando Pieracciniin. Heidän rakkaat ”taidelapsensa” ovat saaneet hienon kodin. Uskon, että Kerava tulee jatkossakin sekä maantieteellisen asemansa ja ennen kaikkea aidon innostuksensa johdosta olemaan huomionarvoinen osa suomalaista taide-elämää.
KIITOS teille kaikille tästä ponnistuksesta.